Waarom

Acht dimensies

De wijze waarop wij kijken is gebaseerd op een aantal bronnen. We hebben ons laten inspireren door het rapport van de WRR “Het betere werk” (2020), de klassieke medewerkerstevredenheidsonderzoeken, de zeven bronnen van arbeidsvreugde van Kouwenhoven en door onze eigen ervaringen in en met organisaties.

We gaan bij MTO-anders in gesprek met medewerkers over de onderwerpen die voor hen bepalend zijn voor hun werkplezier en tevredenheid. We zorgen dat zij gehoord worden en ervaren dat zij gehoord worden.
De vreugde, bevlogenheid en tevredenheid van medewerkers staan soms (maar lang niet altijd) op gespannen voet met wat nodig is voor de organisatie. Het is van groot belang dat recht wordt gedaan aan beide. En dat in de gesprekken duidelijk is hoe eenieder vanuit de eigen rol invloed heeft.

Ons model bestaat uit 8 dimensies. In elk van de hoofdthema’s (A t/m D) is het eerste deel vooral beïnvloedbaar door het management en het tweede door het management, de medewerker en de collega’s.

Natuurlijk kan het zijn dat in uw organisatie andere aspecten spelen die aandacht verdienen in uw traject.

Wederkerigheid

In het ontwikkelen van MTO-anders is wederkerigheid een leidend principe. Dat leggen we graag uit.

Voor ons gaat het bij wederkerigheid om de balans tussen geven en nemen. Wederkerigheid is ingebakken in wie wij zijn en is nodig voor de samenhang in een organisatie. Organisaties zijn gestoeld op het mechanisme van de markt: jij levert een prestatie tegen loon. De economische binding staat centraal: “ik geef opdat jij teruggeeft”.

De denkers die zich bezig hebben gehouden met wederkerigheid onderscheiden naast economische binding ook de zogenaamde affectieve (gevoelsmatige) binding. Als er eenzijdig aandacht is voor het economische en het affectieve verwaarloosd wordt, is er grote kans dat het spaak loopt.

Waar gaat het dan om? Affectieve bindingen krijgen vorm in oprechte interesse in de ander, het niet onmiddellijk oordelen, en je inleven in de positie van de ander.  Bijvoorbeeld door het luisteren naar de ander, de ander te erkennen en te laten zien dat de ander serieus genomen wordt door zijn belang te verwoorden. Zij zijn van essentieel belang in een arbeidsrelatie. Wanneer de affectie ontbreekt, worden verhoudingen instrumenteel en wordt, zo zou je kunnen zeggen, “de liefde” uit de organisatie verbannen.

Wij zien telkens dat wederkerigheid de basis vormt om binnen arbeidsorganisaties duurzame relaties te ontwikkelen en tevredenheid te ervaren. Wederkerigheid is de basis voor vertrouwen: het gaat over het herkennen en erkennen van de ander.

Wanneer managers en medewerkers bereid zijn elkaar vol te erkennen in hun rol en de verantwoordelijkheden die daarbij horen, wordt een arbeidsorganisatie een gemeenschap waarbinnen waardering voor elkaar en ieders bijdrage aan het geheel, uitgangspunt is.
Aan een dergelijke werkgemeenschap willen wij met MTO-anders graag een bijdrage leveren.