Wat

Iets voor u?

Staat het ook op uw HR-agenda: een nieuw medewerkerstevredenheidsonderzoek?

Uw doel: medewerkers horen
U hecht waarde aan: weten wat er leeft onder de medewerkers, daar uw acties op baseren en mensen laten merken dat ze gehoord worden. U weet ook dat er soms meer speelt dan de leidinggevenden weten. Dat er geluiden kunnen zijn die de managers niet altijd horen of op in willen gaan. Deze stemmen wilt u ruimte geven. U hecht eraan de tevredenheid van uw mensen te vergroten, te weten wat hen drijft en belemmert. Op deze manier wilt u ze gemotiveerd binden aan uw organisatie met oog voor prestaties en werkplezier.

Ervaringen met medewerkerstevredenheidsonderzoek
Was de ervaring met het vorige medewerkerstevredenheidsonderzoek niet onverdeeld positief?

Problemen met interpretatie?
Misschien kostte het moeite om de resultaten te interpreteren, en ze te vertalen naar acties.
U vroeg zich bijvoorbeeld af: Komt deze uitslag nu als gevolg van de aangekondigde veranderingen in de organisatie of zegt dit iets over wat er speelt bij die ene afdelingsmanager? Weten we nu ook waar onze medewerkers tevreden over zijn of hebben we vooral de onvrede in kaart gebracht? 

Niet blij met de passieve vorm of geringe impact?
Misschien was een aantal leidinggevenden onaangenaam verrast: “Dit hoor ik nooit als ik ernaar vraag; waarom melden ze zich niet?”, “Moeten we dit wel publiceren?”
Misschien voelde u zich niet thuis bij de passieve vorm. U wilt medewerkers die initiatief nemen, zaken aankaarten, verschillende perspectieven kunnen innemen. U streeft naar een cultuur waarin feedback geven een vanzelfsprekendheid is. Het onderzoek leek een agenda op te leveren waarin alle actie bij de leiding terecht kwam. En bij nuancering van de resultaten was er risico dat u kon worden verweten dat u zou verdonkeremanen wat er speelt.
Misschien waren u of uw medewerkers ontevreden over de impact: er is tijd, geld en energie gegaan in het maken van de vragenlijsten, het (stimuleren van het) invullen ervan, maar wat heeft het nu werkelijk opgeleverd? 

Echt in gesprek

Een andere aanpak
Wij gaan anders te werk en gaan graag met u in gesprek om uw doel te bereiken.
Onze ervaring leert dat contact, luisteren en wederkerigheid meer opleveren dan antwoorden aanklikken, lezen en eenzijdigheid. Met leiding, HR en (OR-)medewerkers bepalen we de agenda: welke onderwerpen kleuren in uw organisatie de tevredenheid? Vervolgens stemmen we de vorm waarin we met u af.

Wat werkt bij u?
We verkennen wat past en werkt in uw context. Met panels, in de teams, met of zonder stemkastjes, thematisch of breed?

We weten uit ervaring dat gesprekken soms niet (meer) vanzelf gaan. Defensieve, en ook offensieve, reacties van leidinggevenden uit het verleden kunnen zorgen dat medewerkers liever hun mond houden. Een veronderstelling dat “er toch niets gaat veranderen” legt lam. Ook de gedachte “Ik weet geen oplossing, dan helpt het ook niet om het aan te kaarten” zit in de weg.
We kijken wat in uw situatie nodig is voor openheid en resultaat: oprechte nieuwsgierigheid bij de leiding, wellicht deels anoniem, deels open in gesprek, tweezijdigheid in de te nemen verantwoordelijkheid (wie heeft welk aandeel en welke rol in de oplossing), oplossingsgerichtheid (wat kan een eerste stap zijn in de goede richting).

Echt in gesprek
We begeleiden de gesprekken naar diepgang, concreetheid, contact en begrip. Daarbij mag het best schuren, respect is het uitgangspunt. De beweging ontstaat al in de gesprekken en komt niet na het traject. We bezegelen die met concrete afspraken waar iedereen zijn aandeel in neemt. En monitoren de follow-up.

Onze bijdrage
Wat ons kenmerkt is dat wij vertragen om te versnellen. Vanuit oprechte nieuwsgierigheid, luisteren en echt proberen te begrijpen, ontstaat een gesprek. Dan kan gezegd worden hoe het is: de feiten, de ervaring en de achterliggende behoefte.
En luisteren doet luisteren: beide kanten van het verhaal worden gehoord; , er ontstaat bereidheid om door de ander(en) geraakt te worden. Zodat een onderwerp als bijvoorbeeld werkdruk echt wordt uitgediept, waardoor het beeld en geluid, meerdere perspectieven en diepte krijgt. Met het doel dat de onderlinge afhankelijkheid gevoeld wordt. Zodat de menselijke behoefte en samenwerking in contact weer de basis leggen voor resultaten.

Telkens anders
Om dit voor elkaar te krijgen is in elke context net iets anders nodig: een oprecht nieuwsgierige opening van de manager, werken in subgroepen, een werkvorm om laagdrempelig iets aan te geven, een verdiepend gesprek tussen twee mensen waar de rest even toehoorder is, een vraag die tweezijdigheid stimuleert (Wat heb jij te bieden om te zorgen dat de ander ook een stap gaat zetten?), een opdracht om de creativiteit te wekken voor nieuwe oplossingen.

Wij zijn te allen tijde gericht op het bereiken van inzicht, begrip, het nemen van verantwoordelijkheid en beweging:

  • Inzicht in wat bepalend is voor werkplezier en samen resultaten boeken
  • Begrip voor wat speelt bij leiding en medewerkers
  • Het nemen van verantwoordelijkheid voor zaken waar je invloed op kunt uitoefenen
  • Beweging: actieplannen die vanzelf spreken